KULTAMUSEOLLE UUSI JOHTAJA

Kultamuseon uudeksi museonjohtajaksi valittiin filosofian maisteri Anna-Kaisa Ek.

Museonjohtajan tehtävään haki määräaikaan mennessä 10 henkilöä. Anna-Kaisa Ekin valintaan vaikuttivat hänen monipuolinen kokemuksensa museoalalta, kokemus esihenkilötyöstä, projekti- ja tiimityötaidot sekä pitkä kokemus viestinnän tehtävistä. Museonjohtajan valinnasta päätti Kultamuseosäätiön hallitus.

Anna-Kaisa Ek on toiminut museoalalla tutkijana, amanuenssina ja museolehtorina. Hän on tutkinut yhdistetyn todellisuuden hyödyntämistä museotyössä, toiminut tiiminvetäjänä sekä toteuttanut näyttelyitä ja hankkeita. Pohjoisen Suomen historiaan Ek on tutustunut työskennellessään Tornionlaakson museossa 2019–2021. Viime vuodet Ek on toiminut Hämeenlinnan kaupunginmuseossa markkinoinnista ja viestinnästä vastaavana amanuenssina sekä osa-aikaisena työsuojeluvaltuutettuna.

Ek kertoo olevansa iloinen ja innostunut päästessään tekemään työtä Lapin kultahistorian esittämiseksi ja tallentamiseksi yhdessä osaavien kollegojen kanssa:

”Lähivuosina meitä odottavat suuret haasteet museorakennusten peruskorjauksen ja perusnäyttelyn uudistuksen parissa. Museonjohtajana ensimmäisen vuoden keskeisin tehtäväni on hakea rahoitusta peruskorjauksen aloittamiseen. Tavoitteenani on, että saamme rakennustyöt käyntiin mahdollisimman pian. Korjattuun museorakennukseen avaamme uusitun perusnäyttelyn. Sen suunnittelu ja rakentaminen ovat myös suuri työ. Onneksi työssä ovat mukana museon kokeneet työntekijät, jotka ovat jo osaltaan aloittaneet suunnittelun.”

Kultamuseo on erikoismuseo, joka esittelee Lapin kullankaivun historiaa ja kansainvälistä kultaperinnettä 20 eri alueelta. Tämä tekee museosta ainutlaatuisen maailmanlaajuisestikin. Päänäyttelyiden lisäksi museolla on ulkomuseoalue ja kivi- ja mineraalikokoelma. Kultamuseota hallinnoi Kultamuseosäätiö sr.

Anna-Kaisa Ek aloittaa tehtävässään maaliskuussa 2024.

Lisätietoja: Kultamuseosäätiön hallituksen puheenjohtaja Viljo Pesonen, puh. 040 526 4566

Kultamuseon uusi johtaja FM Anna-Kaisa Ek