KULTAMUSEOLLE UUSI JOHTAJA

Kultamuseosäätiö sr on valinnut Kultamuseon johtajaksi FM Teresa Töntsin. – ’Saimme pitkän linjan museoammattilaisen, jonka johdolla on hyvä jatkaa Kultamuseon kehittämistä ja tunnetuksi tekemistä.’ – toteaa Kultamuseosäätiön hallituksen puheenjohtaja Viljo Pesonen.

Töntsillä on monipuolinen kokemus museoalalta ja esimiestehtävistä. Hän on työskennellyt Suomen ortodoksisessa kirkkomuseossa, maailmanperintökohde Verlassa, Vantaan kaupunginmuseossa ja opiskeluaikoina mm. Postimuseossa ja Museoviraston eri osastoilla.

Museonjohtajan tehtävänä on johtaa ja kehittää Kultamuseota. – ’Tehtävä on vastuullinen, mielenkiintoinen ja innostava. Tulevaisuuden haasteena on mm. rakennusinvestointi ja siihen liittyvä rahoitus.’ – kertoo Töntsi.

Uusi museonjohtaja on koulutukseltaan historioitsija. Suomen ja Skandinavian historian pääaineopintojen lisäksi Töntsillä on sivuaineopinnot arkeologiasta, museologiasta, taidehistoriasta ja uskontotieteestä. Hänellä on myös opinnot käsityötaiteesta.

Hauska yksityiskohta on, että Teresa on jo lapsena uitettu Tankavaaran kullanhuuhdontapaikalla.

– ’Putosin veteen, kun seurasin isäni kullanhuuhdontaa. Hän totesi nostaessaan minut: ’Pelkkää kultaa’.

Museonjohtaja aloittaa työssään syyskuun alkupuolella 2023.

Kultamuseon uusi johtaja FM Teresa Töntsi, kuvaaja Henna Hietainen